خبر فوری

«جفری توبین» (Jeffrey Toobin) کارشناس ارشد حقوقی درباره قانون عدالت در برابر حامیان تروریسم (جاستا) که به تصویب کنگره آمریکا رسید، این مصوبه را بیانگر بی اعتمادی عمیق آمریکایی ها به عربستان سعودی دانست و گفت: عربستان متحدی نیست که آمریکا با او راحت باشند.

جاستا بیانگر بی اعتمادی آمریکایی ها به عربستان است/ عربستان متحدی نیست که آمریکا با او راحت باشد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، توبین روز یکشنبه که در ویژه برنامه 'جی.پی.اس' فرید زکریا در سی ان ان شرکت کرده بود، اظهارات 'مایکل هیدن' رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را درمورد اینکه دولت عربستان درماجرای یازده سپتامبر دست نداشت، رد کرد.
توبین که سی ان ان از وی همچنین بعنوان عضو تحریریه نشریه آمریکایی 'نیویورکر' یاد کرد، گفت: در دوره ای که با چند قطبی گری سیاسی فراوانی به سر می بریم، دو حزب دمکرات و جمهوریخواه در مورد تصویب این قانون با یکدیگر علیه دولت اوباما متحد بودند.
این کارشناس ارشد حقوقی افزود: این امر (تصویب قانون جاستا) بیانگر بی اعتمادی عمیق آمریکایی ها به عربستان سعودی است و تنها مربوط به این نمی شود که 15 هواپیما ربا از 19 هواپیما ربا حادثه یازده سپتامبر از اتباع عربستان سعودی بودند بلکه به وضعیت برخورد دولت عربستان به مساله زنان، به صدور و ترویج وهابیت، نقض حقوق بشر و آنچه در یمن رخ می دهد، باز می گردد.
توبین گفت: این آن متحدی نیست (عربستان) که بسیاری از آمریکایی ها با آن احساس راحتی داشته باشند و به این دلیل بود که کنگره آمریکا درمورد وتوی اوباما و تایید این لایحه اقدام کرد.
کنگره آمریکا روز چهارشنبه هفتم مهر ماه، قانون عدالت در برابر حامیان تروریسم (جاستا) را به تصویب رساند و بدین ترتیب وتوی باراک اوباما را لغو کرد. رئیس جمهوری آمریکا با این قانون به اعتبار این که امنیت ملی کشورش را در معرض خطر قرار می دهد، مخالفت کرده بود.
براساس این قانون، از این پس خانواده های قربانیان حملات تروریستی 11 سپتامبر می توانند علیه عربستان در خصوص این حمله و دریافت غرامت شکایت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.